Missie & Visie

Missie

Xplor Nederland is de actieve netwerk- en kennisorganisatie voor alle professionals uit de wereld van het digitale en fysieke document. Xplor Nederland is het onafhankelijk platform voor documentprofessionals.

Visie

Xplor Nederland hanteert een ruime definitie van het begrip ‘document’:

  • in digitale en fysieke verschijningsvorm,
  • als middel om informatie te presenteren en te transporteren,
  • voorzien van gepersonaliseerde informatie.

De wereld van het document is sterk aan het veranderen. Voorbeelden van deze verandering zijn:

  • de overgang van papier naar digitaal;
  • de overgang van zwart/ wit naar kleur voor transactiedocumenten – White Paper Factory;
  • de aandacht voor het complete gebied: input-, document en outputmanagement;
  • de inspanningen om uiteindelijk regie te kunnen voeren over de totale keten;
  • de transformatie naar échte multichannel-communicatie;
  • de wens van de consument om informatie op te kunnen halen (pull)
  • de digitalisering in het kader van “Het Nieuwe Werken”;
  • de toenemende focus op kostenaspecten;
  • de toenemende druk door wet- en regelgeving;
  • de toepassing van duidelijke klantcommunicatie als strategisch middel, bijvoorbeeld om klanten te behouden.

De Nieuwe Stakeholders
Visie-Operations-BusinessVeel van deze veranderingen worden geïnitieerd door business managers en regievoerders, business- en ICT-architecten, marketing- , communicatie- en Customer Experience-managers. Wij noemen ze ‘de Nieuwe Stakeholders’. Zij zijn de nieuwe gesprekspartners voor documentmanagers.
Steeds meer organisaties beginnen zich klantgericht op te stellen met als doelstelling om klanttevredenheid en klantbehoud te realiseren. Terwijl de traditionele focus van operations op kostenaspecten ligt. Hierdoor ontstaat wrijving, onbegrip en in het ergste geval miscommunicatie. Dit wordt heel snel duidelijk als we bijvoorbeeld kijken naar de onderliggende doelen voor de introductie van multi-channel communicatie:

  • de documentmanager ziet e-mail als een mogelijkheid om de portokosten te reduceren,
  • terwijl de Nieuwe Stakeholders e-mail zien als een mogelijk om via de analyse van het klikgedrag meer te weten te komen over de klant.

Strategie

Xplor Nederland zorgt ervoor dat documentmanagers en de ‘Nieuwe Stakeholders’ elkaar kunnen vinden om ervaringen uit te wisselen en om zich over nieuwe ontwikkelingen te informeren.
Download de uitgebreide versie: Xplor Nederland Strategie (PDF)