ALV en Voorjaarsbijeenkomst 2016

Datum  : 6 Apr 2016, 14:00 - 18:00

CCM meets CMM
– De businesswaarde van CCM.
– Wat kunnen we leren van CCM?

Dit was de eerste bijeenkomst van het jaar. We waren deze keer te gast op het hoofdkantoor van a.s.r. in Utrecht.

Collage

CCMmeetsCMM

CCM meets CMM

Als documentprofessional ben je natuurlijk bekend met de term CCM oftewel Customer Communications Management. Kort samengevat: CCM is het concept om klantcommunicatie te gebruiken voor het behalen van businessdoelstellingen.

Misschien ben je de afkorting CMM al tegengekomen? CMM staat voor Content Marketing Management en omschrijft het gebruik van online en offline content voor marketingdoeleinden. Denk hierbij aan de inhoud van websites, white papers, blogs, infographics, social media, animaties en videos etc. en gerelateerde activiteiten, zoals bijvoorbeeld community management, het opzetten van een content strategie etc.

Als je de naar de klantreis kijkt, dan vullen beide domeinen elkaar aan: CMM gaat over de communicatie in de pre-sales fase en CCM neemt het stokje over als je klant bent geworden. Er bestaat steeds meer behoefte om de activiteiten van beide domeinen op elkaar af te stemmen. Hier liggen kansen voor de CCM-specialist. Op deze bijeenkomst heb je de mogelijkheid om kennis te maken met CMM en om de mogelijke raakvlakken te verkennen met je eigen CCM-activiteiten. Dus: wat kan je leren van CMM?

Presentaties

In het voorjaar combineren we onze Algemene Ledenvergadering (ALV) met een strategische kennissessie waarvoor we de sprekers vragen om de nadruk te leggen op de zakelijke aspecten, zoals:

  • Wat is de onderliggende zakelijke doelstelling?
  • Wat is de strategische waarde oftewel bijdrage aan het realiseren van de (communicatie)doelstellingen?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat waren de leermomenten?
  • Wat zijn de resultaten (als je die mag delen)?
Download Fransje van der Voort-van der Woude, Teammanager Communicatie bij a.s.r.
FransjeVanDerVoortBij a.s.r heeft men de opmerkelijke stap gemaakt om de activiteiten rondom ‘operationele communicatie’ (ons CCM domein dus) te integreren in de overige marketingactiviteiten. Fransje heeft in haar presentatie deze ontwikkeling toegelicht en is ingegaan op de communicatiedoelstellingen in de context van de klantreis en klantbeleving.
Download René Joor EDP, consultant en partner van The Message Company.
ReneJoorRené is al enige jaren betrokken bij de CCM-ontwikkelingen binnen de ANWB. Deze grootste vereniging van Nederland heeft zich voorgenomen haar leden- en klantcommunicatie via een centraal –digitaal- platform te organiseren. Dit voornemen heeft grote gevolgen, dat spreekt voor zich. René belichtte in zijn verhaal de strategie van de ANWB en de effecten daarvan op de organisatie.
Download Jeroen Blokhuis, zelfstandig online-communicatieadviseur
JeroenBlokhuisHet tweede blok van de middag ging over CMM waarvoor we Jeroen Blokhuis hadden uitgenodigd. Jeroen is een ervaren CMM-adviseur en startte zijn presentatie met een uitleg over de manier waarop marketeers, communicatieadviseurs en webprofessionals werken met online en offline content. Aspecten die aan de orde kwamen:

  • De stem van je merk – Voor MarCom is het belangrijk dat de klant met dezelfde stem wordt aangesproken. Dit is niet alleen een kwestie van huisstijl, ook van tone of voice and usability.
  • Contentarchitectuur – Cross-channel, omnichannel… de klant denkt niet in ‘kanalen’. Voor bedrijven betekent dit dat ze hun content kanaal-onafhankelijk moeten gaan creëren en beheren. En dat ze over alle vormen van communicatie en klantcontact integraal nagedacht moeten hebben.
  • Governance en workflow – Voor alle content in organisaties is iemand verantwoordelijk. Waaruit bestaat die verantwoordelijkheid, en hoe hebben stakeholders, adviseurs en uitvoerders invloed?
Download Resultaten van de survey
“Tussen de bedrijven door”was er ook nog aandacht voor de highlights uit de recente survey. Het bestuur was vooral benieuwd naar de mening van onze leden over de ingeslagen koers en de inhoud van onze bijeenkomsten. Het bestuur gaat de resultaten verder analyseren en de informatie gebruiken om de volgende activiteiten vorm te geven.