Datum : 11 Jun 2014, 13:00 - 19:00
Marketing Automation – bedreiging voor de documentprofessional of carrièrekans?
De speciale voor-zomer-bijeenkomst was een introductie in de wereld van Marketing Automation en de betekenis voor de documentprofessional.
Het bestuur van Xplor Nederland had samen met 9 experts een speciaal programma opgesteld dat langs de centrale onderwerpen van Marketing Automation ging:
- Wat zijn de onderliggende strategieën, denkbeelden en begrippen?
- Wat zijn de belangrijkste metrics en KPI’s?
- Wat is de rol van Big Data en hoe kom je van Social Media naar Social Business?
- Wat is het verschil tussen ‘old school’ en ‘new style’ Marketing Automation
- Hoe werken Visitor Recognition en Real-time Marketing in de praktijk?
- Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de ICT-architectuur?
- Welke hulpmiddelen zijn er om het veranderproces vorm te kunnen geven?
Achtergrondinformatie
De volgende uitspraak hebben jullie zeker al vaker gehoord: “De marketingmanager heeft binnenkort een groter ICT-budget dan de ICT-manager.” Daarmee wordt bedoeld dat er significante investeringen in software en services gepland staan om marketing te ondersteunen bij het halen van hun doelstellingen.
Aan de ene kant is deze ontwikkeling te danken aan de functionele volwassenheid die de softwareoplossingen voor Marketing Automation heeft bereikt; aan de andere kant is de focus van marketing aan het verschuiven van ‘klant winnen’ naar ‘klant behouden’. Om dit doel te bereiken gaat de marketingmanager op zoek naar nieuwe tactische middelen – weg van het schieten met hagel naar persoonlijk relevante interactie. Hierdoor wordt de scope van marketing breder en gaat die nu over de complete klantcyclus. Het verkoopproces (van awareness tot klant) wordt aangevuld met het nieuwe aandachtsgebied: de conversie naar loyale klant en naar actieve ambassadeur oftewel promoter.
Softwareleveranciers op het gebied van Marketing Automation spelen in op deze trend en breiden hun oplossingen uit met functies voor Big Data Analytics, real-time herkenning van website-bezoekers, voorstellen van relevante vervolgacties (Best Next Action), afluisteren van en reageren via sociale media, Campaign Management voor marketing- én transactionele klantcommunicatie , multi-channel distributie via het voorkeurskanaal van de klant etc.
Vooral de laatste twee functies zorgen ervoor dat het domein Marketing Automation een overlapping creëert met het ‘traditionele’ domein van de output manager en de documentprofessional werkzaam binnen ICT. De vraag is dus: is de scopeverbreding van Marketing Automation een bedreiging voor de documentprofessional of eerder een potentiële carrièrestap?
Programma
We hebben met een aantal specialisten de volgende agenda uitgewerkt. Daarbij hebben we ook leveranciers de mogelijkheid gegeven om hun oplossingen toe te lichten en een korte demo te geven.
1 | Introductie | Roberto Nagel M-EDP Document Dialog |
2 | Klantoriëntatie als strategisch middel Terminologie/doelstellingen binnen Customer Centricity |
Martin van Krimpen Buvalco |
3 | Big Data Analytics en real-time gebruik |
Bas de Witte EDP HP |
4 | Marketing Automation ‘old school’ – campaign management gericht op conversie van awareness tot sales ‘new style’ – conversie van klant tot loyalist en promoter Productdemo Portrait |
Thijs van den Brink & Gaston Hummel Pitney Bowes |
5 | Real-time Marketing | Michiel Wentzel CustomerID/Provenir |
6 | Website analytics Visitor recognition, analytics, reporting, Digital Marketing, etc |
Jeroen Dubbeling Remotion |
7 | Social Media Klantverwachting anno nu Social Business, techniek en organisatie Social Media Dashboard |
Theo Reichgelt 2Dialog |
8 | Architectuur Denkmodel: Systems of Record en Systems Of Engagement |
Roberto Nagel M-EDP Document Dialog |
9 | Business Transitie Digital Readiness Project Insight (COA) Sitecore Maturity Model |
René Joor EDP, The Message Company Jeroen Dubbeling, Remotion |
10 | Afsluiting – discussie | Allen |